LAS ACTIVIDADES CULTURALES COMO HERRAMIENTA DE TRANSFORMACIÓN SOCIAL Y PERSONAL



En la conferència del professor Carles Monclús Garriga al 5é Congrés Internacional Virtual d’Animació Sociocultural, 2014. 
Aquest professor professor asociat del Departament de Didàctica i OE a la Universitat de València, a més de  professor d'Intervenció Sociocomunitaria en l'IES Jordi de Sant Jordi de València i membre de la RIA (Xarxa Iberoemericana d'Animació Sociocultural), ens recorda que, totes les cultures mitjançant les seues activitats artístiques han reflectit formes d'expressió, representació i comunicació de l'experiència i els sentiments humans. Però en el moment que la cultural passa a ser concebuda com un dret humà, adquireix una funció social integradora i constructora de relacions socials. En paraules de l'autor d'aquest escrit "des de l'animació sociocultural ens interessen les possibilitats de la creació artística com a estratègia d'acció social per al foment de la cohesió social i el desenvolupament comunitari."

L'art es converteix en l'element vehicular que fomenta la participació ciutadana, i fomenta el sentit de pertinença a una comunitat. 
També les arts han sigut en els últims temps utilitzades en altres camps científics com en l'àrea de la salut, des de l'artteràpia, on s'usa l'art des d'un enfocament terapèutic.
Les arts aplicades en l'animació sociocultural, genera benestar a través de les activitats artístiques ja que aquestes poden millorar la qualitat de vida de les persones.

A continuació recollim algunes experiències en diferents arts i que en aquest congrés Monclus ens desgrana. Són experiències que no necessàriament han sigut dutes a terme per professionals de l'animació sociocultural però que responen als enfocaments teòrics que ha plantejat en aquesta disciplina.

El teatre
Aquest és una de les arts en les quals des de sempre hi ha hagut un espai no professional. 
El teatre i els jocs i exercicis dramàtics suposen un treball interior o personal i exterior o grupal. Es comença per mirar-se i conéixer-se més a un mateix i un major control sobre el propi cos i ment, enfrontar-se cadascun a les seues pròpies reaccions, prendre consciència d'elles i millorar la capacitat de controlar-les, però també experimentar emocions, i viure les nostres reaccions davant elles. Són jocs i exercicis que comporten un treball interior i cap a l'exterior en experimentar amb la comunicació i la col·laboració amb altres persones.
Per a això es proposa una sèrie de jocs, exercicis i tècniques teatrals que ajuden al que ell diu la desmecanitzación física i intel·lectual dels qui ho practiquen a l'experimentació de noves respostes des de la creativitat.
Però també es pot plantejar el taller amb altres models, com, el Teatre Imatge, el Teatre Periodístic o el Teatre Fòrum, que ens ajuden a reflexionar sobre la realitat en què vivim i plantejar alternatives.
Moltes experiències concretes podem citar que des de l'enfocament del teatre de l'oprimit utilitzen el teatre com a eina d'acció social i desenvolupament personal. però a tall d'exemple citarem una: el treball del grup Amoraescena fou el grup de teatre de l'IES Federica Montseny, creat el curs 2005-06, i que llaura contínua dónes de l'IES Francesc Ferrer i Guàrdia en Benimaclet. Plantegem el teatre com una eina pedagògica per treballar el món de cos, dels emocions i els valors. L'activitat és gratuïta i duta a terme per una professora formada en pedagogia teatral de manera voluntària.

El circ
En l'àmbit de les arts escèniques trobem també experiències molt interessants a través del circ. El circ permet desenvolupar tota una sèrie d'habilitats psicomotrius, però també la creativitat, la cooperació i el treball en equip.
I quan orientem el circ cap a l'acció social es converteix en una important arma per a la prevenció, l'apoderament i el foment de la convivència entre els i les joves.

En parlar de circ no podem obviar a l’Escola de Circ de l’Ateneu de Nou Barris a Barcelona, on a la seua escola de circ els participants poden incorporar matèries del currículum acadèmic de la formació educativa obligatòria alhora que realitzen circ. L'escola de circ és una alternativa laboral per a molts joves i a més és un centre d'unió en el barri.


Comentarios

Entradas populares