LAS LUDOTECAS COMO INSTITUCIONES EDUCATIVAS. ENFOQUE SINCRÓNICO Y DIACRÓNICO

Les ludoteques són espais socials on compartir moments de jocs i interacció amb la resta de la comunitat. Com ja indica Borja al seu article (1994) són espais necessaris per a estimular el joc, i per a tractar de paliar les condicions derivades tant de problemes econòmics, com personals, com socials. 

Resultat d'imatges de ludoteca

El joc ens instrodueix i ens relaciona amb la realitat externa, sobretot en l'etapa infantil on comencem a socialitzar amb la resta de persones fora del nostre espai familiar; ací ens descobrim a nosaltres mateixos i ens donem a conèixer a la resta, de manera que s'aprèn a dominar el món del que es forma part. 

Són un fum de Ludoteques les que hem tingut i tenim al llarg del territori espanyol en l'actualitat, cosa que permet paliar les situacions negatives derivades de problemes culturals, econòmics, personals, socials o pedagògiqes. Són un espai on retrobar-se mitjançant el joc, tant per a les més menudes com per a part de les seues famílies, les quals també juguen un paper molt important en quant a la socialització comunitària. 

Resultat d'imatges de ludoteca en españa

En aquests espais, a més de jugar, també es treballen certs valors i nomes cíviques de respecte i de convivència. Les ludoteques no sols ens eduquen, sinò que fan la funció dinamitzadora entre nosaltres i la comunitat, factor que amb el temps ha promogut de manera activa l'educació informal i l'educació no formal (on situem les ludoteques). I és que, citant textualment el que Maria de Borja ens diu: "Las ludotecas pueden desarrollar, coordinan e incluso impulsan acciones educativas en la comunidad, dentro del marco de una educación no formal, a partir del amplio concepto del término juego y de los parámetros de libertad y gusto en los que se mueve tanto la propia actividad lúdica como su concepto de estímulo y desarrollo a partir de los juguetes y elementos lúdicos y de los educadores especializados en juegos y actividades lúdicas".

Resultat d'imatges de valores educativos

Aquests espais compleixen perfectament amb la majoria dels propòsits de l'animació sociocultural, una animació duta des del protagonisme de la diversió, però alhora també des del foment dels valors més essencials per a la vida, valors impartits a través del joc, els quals s'adopten i s'assumeixen molt millor que de manera esquemàtica i impositiva a través d'un llibre, una classe magistral o un "marmoló".

Jugant incrementem la qualitat de les nostres relacions socials i humanes, i que una criatura aprenga açò en una societat cada vegada més competitiva i individualitzada, per a mi, és essencial. Hem d'ensenyar a les més menudes a cooperar solidàriament des de totes les seues xicotetes accions, d'aquesta manera criem i eduquem a PERSONES, i no a participants de la vida social, els quals viuen enfrontats entre sí, distanciats de la seua realitats i apartats de la seua comunitat.

Resultat d'imatges de ludoteca educativa

De tal manera, consideraria correcta una vinculació entre les entitats educatives i les ludoteques, no tant per fusionar el joc amb l'aprenentatge, sinò que, a un nivell més general, podriem estar vinculant i apropant l'educació formal amb la no formal, via que personalment, considere que és necessari prendre per a agafar el timó de l'educació i el creixement sa i conscient de les més menudes. Tot vist des d'una perspectiva de col·laboració entre entitats educatives i estudiantils amb els espais on més disfrutem i més creem i generem per nosaltres mateixa i per la nostra comunitat. 


Comentarios

Entradas populares