LES TÈCNIQUES DEL TEATRE DE L'OPRIMIT EN LA FORMACIÓ DELS TÈCNICS SUPERIORS D'ANIMACIÓ SOCIOCULTURAL

Aquest post és un resum de la comunicació presentada en l'I Congrés Internacional de Teatre de l'Oprimit en el Segle XX. Vila Nova de Cerveira, Portugal, el 21 al 23 de novembre de 2013 per Carles Monclús, professor professor asociat del Departament de Didàctica i OE a la Universitat de València, a més de professor d'Intervenció Sociocomunitaria en l'IES Jordi de Sant Jordi de València i membre de la RIA (Xarxa Iberoemericana d'Animació Sociocultural).

En aquesta ponència es va reflexionar sobre les possibilitats que ofereixen els exercicis i jocs plantejats per Augusto Boal per a la formació dels futurs animadors socioculturals.

Pierre BESNARD (1984) deia que “ l'animador sociocultural és un agent de desenvolupament
dels individus i dels grups, l'acció professional dels quals o voluntària es caracteritza per la
intervenció sobre el mitjà a nivell de les relacions entre els individus i els grups, a nivell
de les relacions entre els individus i les obres culturals i eventualment, a nivell
d'estructures.”


ANDER-EGG, E. (1997), afirma que “les qualitats personals són més importants que les condicions intel·lectuals” per a ser un bon professional de l'animació. I dins de les qualitats humanes que precisa un animador sociocultural apunta:

a) La capacitat per a infondre vida
b) Capacitat per a relacionar-se i comunicar-se amb la gent.
c) Convicció i confiança que la gent pot alliberar les seues potencialitats per a realitzar-se com a persona.
d) Maduresa humana que suposa conéixer-se, assumir-se en el que un és i tindre estima per si mateix
e) Fortalesa i tenacitat per a enfrontar les dificultats
f) Mística i vocació de servei



El teatre de l'oprimit i el seu potencial formatiu i educatiu
En referència a BOAL, el planteja en la seua metodologia de treball, un teatre popular accessible a tots i totes, siguen o no siguen professionals, i desenvolupa el Teatre de l'Oprimit com una formulació teòrica i un mètode estètic que ajude les persones a comprendre i a buscar alternatives als problemes socials i interpersonals. Per a això planteja una sèrie de jocs, exercicis i tècniques teatrals que ajuden al que ell diu la desmecanización física i intel·lectual dels qui ho practiquen i a l'experimentació de noves respostes des de la creativitat. La *desmecanización està associada a la modificació de les respostes automàtiques que vam mostrar davant els estímuls de la vida.
La ponència aprofundeix i analitza en com la vivència de l'experiència teatral i el procés de desmecanización pot millorar les capacitats personals i professionals.


Quins aspectes pot oferir-nos el teatre de l'oprimit per a la millora de les
capacitats personals?
Els éssers humans tenim una tendència a tindre reaccions mecanitzades. És a dir,
que el nostre cos per la repetició de gestos i expressions, tendeix a respondre als mateixos
estímuls de la mateixa manera.
El teatre suposa perquè una mirada sobre un mateix, un generador d'autoconeixement,
conéixer les nostres reaccions davant les situacions que se'ns plantegen i poder generar
altres respostes.
És per això que els jocs i exercicis suposen també un treball cap a l'exterior: una experimentació i aprofundiment en la comunicació i en la col·laboració amb altres éssers humans. Exigeixen una relació harmònica i una coordinació amb l'altre.


Per què els jocs i exercicis teatrals poden ser una poderosa eina en la formació dels animadors socioculturals?
Les tècniques plantejades per BOAL a través del Teatre Fòrum i en l'Arc de Sant Martí del Desig ens permet ampliar la nostra mirada amb la visió de les altres persones que participen. Ens permet analitzar altres perspectives de la vida a través de les vivències i experiències dels altres., i aquest fet ens suposa un important desenvolupament de l'empatia, una qualitat molt necessària en un professional de l'animació.
La creativitat és una poderosa eina per als professionals de l'Animació Sociocultural, a través del teatre, desenvolupem la creativitat, en assajar actes futurs i respostes creatives davant les situacions plantejades. 
La creativitat és la base de l'animació per a crear projectes innovadors, i oferir les respostes adequades a les necessitats plantejades per l'individu o el col·lectiu. La creativitat ens permet adaptació als nous reptes i situacions. I la creativitat no és només una capacitat és també una actitud, una manera d'enfrontar-se a la realitat. 
Tots aquests exercicis i activitats afavoreixen també la cohesió grupal, una qualitat del grup que deuen els professionals *SC afermar i fomentar en la seua labor professional.



Comentarios

Entradas populares