Les 8 Característiques de l'Animació sociocultural segons Ezequiel Ander Egg.


A continuació enumerem les 8 característiques de l'animació sociocultural segons Ezequiel Ander-Egg.


1. Cerca generar processos de participació entre les persones implicades.

Els processos de participació han d'estar enfocats a promoure la responsabilitat
col·lectiva, entenent l'animació sociocultural com una eina *dotadora d'identitat cultural i
d'autonomia a la comunitat. Segons Ander-Egg "l'animació es transforma en un
instrument de creació de poder popular”(1988, p.24).

Objectiu immediat: Despertar la iniciativa i el sentit de la responsabilitat personal, grupal i
col·lectiva.

Objectiu mitjà termini: L'objectiu de la participació és dinamitzar el teixit social, així com promoure l'associacionisme.

Objectiu llarg termini: Que la persona, grup o col·lectiu siga faedora del seu present i futur
de manera autònoma.



2. Els 4 rols de l'animador: Catalitzador/Dinamitzador, Assistent tècnic, Mediador i
Transmissor.

· Com a Catalitzador/Dinamitzador, és la persona que incita, sensibilitza, motiva i
encoratja a la participació.

· Com a Assistent tècnic, en aportar l'assessorament tècnic, així com els elements,
materials i coneixements necessaris per a una adequada execució de les activitats.

· Com a Mediador, acompanyar a les persones al fet que integren i aprofiten les
experiències de la vida, alhora que ajudar a recuperar, sistematitzar, avaluar i implementar
les seues pròpies pràctiques socials.

· Com a Transmissor d'informació, coneixement, tècniques socials, habilitats i destreses;
Ander-Egg les denomina: “transferència de tecnologies socials”(1988, p.27).



3. Metodologia i tècniques d'intervenció sustentades per pedagogia participativa.

· La “pedagogia de la pregunta”, Paolo Freire postulava que l'enfocament metodològic/
pedagògic ha de prendre als propis participants com la font més rica per a conéixer les
necessitats i preocupacions de les persones.

· La cerca de l'autogestió en l'organització de les tasques i els encàrregs.

· La comunicació total, consisteix a aplicar totes les tècniques de comunicació verbal i no
verbal per a transmetre el nostre missatge



4. Doble referent en la participació metodològica: la persona, nivell i manera
d'actuar, i el context on es desenvolupa l'acció.

En tot grup, col·lectiu o comunitat conviuen dues realitats que hem de tindre presents:

Les personals: Les seues dinàmiques personals, familiars i laborals, també a les seues
xarxes de suport, així com els seus interessos personals.

Les cognitives: En referència al nivell de coneixement i consciència que té cada ens
orgànic sobre la seua pròpia visió i condició d'existència.


5. S'aplica el postulat meteorològic/pedagògic de la proximitat vital, com a criteri en
la selecció dels espais, en l'àmbits on es realitzaran les activitats i en la construcció
de les estructures i xarxes de convivència.

La proximitat vital com a estratègia metodològica/pedagògica per a la construcció,
regeneració o consolidació del teixit social. Hem de derrocar les barreres institucionals i
usar altres espais públics o privats per a poder aproximar-nos millor en la nostra anàlisi de
la realitat, així com ser més eficients i sostenibles en les nostres intervencions.



6. És de caràcter voluntari i obert, ha de fomentar la participació entre la comunitat.

Les activitats no estan enfocades per a perfeccionar un art o una tècnica, sinò per a que es
desenvolupen les seues capacitats personals. La finalitat principal no és desenvolupar la
creativitat encara que siga part del procés, l'objectiu és demostrar que aquesta activitat és
accessible i realitzable per qualsevol persona.



7. El respecte a la diversitat cultural, així com l'acceptació de totes les cultures.

S'ha de respectar l'autonomia cultural de cada persona i de manera intrínseca, respectar les identitats culturals comporta l'acceptació al pluralisme cultural.



8. L'animació sociocultural com a element per a la consolidació o recuperació de la
identitat cultural de les persones, i al seu torn, és alliberadora dels mecanismes de
dominació cultural.

Les pedagogies aplicades han de fomentar el valor per la cultura pròpia de la persona o
el col·lectiu; aquesta tasca cada vegada és més necessària enfront del bombardeig
sistemàtic d'icones associades al consumisme, vegeu la imposició del nadal o de la festivitat de halloween convertides en festes de consum cada vegada més mancats i despullades les de tradicions culturals associades a aquests esdeveniments socials en la nostra cultura.

A continuación deixem l'enllaç a l'entrevista realizada a Ander-Egg per El Centro Regional Giradot en el Seminario Internacional "Aprender a Investigar"

Comentarios

Entradas populares