· LA PLANIFICACIÓ SOCIOCULTURAL, UN ENFOCAMENT COMUNICATIU I PROCESSUAL.


Què és un projecte?


Podem definir la seua naturalesa en paraules de Monclus, C. com un “document previ públic que comunica quina és l'acció/ intervenció que es pretén fer, i què serveix d'element per a l’avaluació". En ell es defineix, els valors ètics, educatius, filosòfics que el sustenten, el marc de la intervenció, quina serà l’acció a realitzar i la seua durada, a mès, de determina el context i territori.

Pla: Grans línies directrius d’intervenció a mig/llarg plaç.
Programa: aplicació concreta del pla per àmbits.
Projecte: Línea operativa, determina accions concretes.

Tot projecte neix d’una idea, i per ajudar-mos existeixen diferents TÈCNIQUES PER DESENVOLUPAR LA CREATIVITAT EN UN GRUP.


BENCHMARKING
Es un  procés sistemàtic i continu per avaluar comparativament els productes, serveis i processos de treball en organitzacions. Consisteix en agafar com a "comparadors" o benchmarks aquells productes, serveis i processos de treball que pertanyen a organitzacions, que considerem que evidencien les millors pràctiques sobre l'objecte d’estudi.
Després d’analitzar els projectes cal modificar-los i adaptar-los al nostre context.


BRAINWRITING
És una variant de la pluja d’idees per a fer-la per escrit. El grup en cercle amb un paper en blanc per persona. Es dóna un temps per tal que cada membre individualment escriga les idees que se li vingui al cap, 3 o 4. 
A la indicació del dinamitzador en el temps acordat al grup, es canvien al mateix temps tots els papers amb les ideas. 
Es lligen en silenci el que ha escrit altre company, no es jutgen i es redacten noves idees al mateix paper. Després de dues o tres rondes, es lligen en veu alta les idees que han sortit i es decideix en consens quines agraden al grup.


SCAMPER
Es tracta d’una sèrie de preguntes per tal de fomentar la creativitat a partir de la definició del problema creatiu. Com per eixemple:


SUBSTITUIR (coses, llocs, procediments, idees,..)
ADAPTAR ( idees d’altres, llocs, temps, persones, contextos,..)
PENSAR ALTRES USOS ( extraure altres possibilitats d’espais, recursos,..)
ELIMINAR (simplificar, llevar aspectes,...)
REORDENAR (modificar elements, canviar-los de lloc)

Depenent de les entitats per a la que realitzem el projecte ens demanaràn una estructura de document concreta, existeix molta literatura al voltant de con ha de ser l’esquema d’un projecte. A continuació agafen la proposta de Monclus, C., un esquema senzill que intenta centrar-se en el procés i la comunicació.


1. Títol o denominació del projecte: Creatiu i evocador. Sintètic de la temàtica del projecte. Congruent amb el contingut


2. Dades identificatives: Nom de les persones autores i responsables del projecte. Dades de l’organització i contacte.


3. Descripció: Resum de les raons, la situació de partida, les activitats, i el marc de referència de la institució que impulsa el projecte.Resaltar els aspectes innovadors del nostre projecte.


4. Justificació: Anàlisis i descripció del context i del territori de la intervenció, el marc de referència, a d’expressar les raons fonamentals que fonamenten i justifiquen. 


5. Destinataris: Perfil socio-demografic de les persones potencials i reals de ser destinatàries del projecte.


6. Objectius: Es el “Per a què” de la intervenció. Han de ser assolibles.
Objectius generals: Indiquen les finalitats del projecte. No indiquen resultats concrets del projecte sinó efectes generals.
Objectius específics: Concreten els objectius generals.


7. Organització i metodologia: En aquest apartat tenim que reflectir les estructures i mecanismes d'organització i de funcionament, com les reunions de coordinació i les persones responsables, les tasques i funcions del personal. També tenim que incloure les estructures i fórmules de participació que proposem desenvolupar. Definir l'accés del públic i preus. En de preveure els principals problemes que puguin sorgir en la dinàmica de l'acció. En referent a la metodologia que proposem, tenim que definir els rols i actituds a adoptar per l'animador. Les estratègies i mètodes de treball.

8. Cronograma de tasques: Per facilitar la identificació de les tasques en el espai i el temps, es recomana  temporitzar les accion en un cronograma de Gantt o xarxa PERT , en aquest apartat han de estar exposades cronològicament totes les accions de organització i avaluació, previstes al projecte.




Exemple de xarxa PERT


9. Activitats i serveis que es plantegen: Tenim que detallar amb claredat i precisió les activitats i serveis que es desenvolupen amb el projecte. A continuació proposem una graella orientativa.

10.Cronograma / calendari-resum de les activitats: Ací tenim que temporitzar les activitats que anem a realitzar. En aquest apartat han de estar exposades cronològicament totes les activitats i serveis, en referencia a quins dias els oferirem i prevists al projecte.

11. Difusió: Tenim que intentar explicar d’una manera concisa i clara com es pretén fer la difusió del projecte. És un aspecte molt important per als possibles patrocinadors i col·laboradors. Podem apostar fer una difusió per la xarxa i les xarxes socials o convocar a la prensa amb un comunicat, altra opció és fer un acte de presentació o podem general material informatiu con tríptics, cartells, etc.. Cap opció és excloent, per aixó es recomana fer una combinació de totes.

12.Recursos: Detallarem tot els materials fungible, no fungible i equips tècnics necessaris, per desenvolupar les activitats. A més, del recursos humans com professionals de l’entitat o institució, personal contractat específicament per al projecte i/o el voluntariat; tenim que detallar les hores de dedicació, titulació requerida i les tasques assignades.
El pressupost es troba dins del apartat de recursos, tenim que definir i detallar les despeses i els ingressos previstos.

13.Avaluació: model i instruments
Tot projecte te que definir el model d'avaluació i els aspectes rellevants que avaluar.
Les tècniques i instruments d'avaluació per a un projecte son:


1.ANÀLISI DE DOCUMENTS: Documents escrits , estadístics/ numèrics, d'imatge i so.  Documents-objecte


2.ENTREVISTA: Estructurada , Semiestructurada , Lliure o oberta


3.QÜESTIONARI: Tancat, Obert, Mixte


4.OBSERVACIÓ: Per Sistemes Narratius con el registres en diaris, llibres d'actes, descripció de mostres, notes de camp, etc. 


5.TÈCNIQUES D'ANÀLISI EN GRUP: Grup de discussió, G. quadriculat, qualificacions i sentiments. Balanç, Quartets,...


6.TÈCNIQUES QUE ANALITZEN LES RELACIONS DINS DEL GRUP: Sociograma, Ordit,...


7.TÈCNIQUES CREATIVES: Full sobre terra, Collage,...

Comentarios

Entradas populares