METODOLOGIES D'ANÀLISIS DE LA REALITAT GLOBAL I LOCAL


Fernando de la Riva ha escrit aquest document número 9 de la col·lecció “A Foc Lent”, una sèrie de llibres que pretén recollir les experiències de la “Plataforma per a la Promoció del Voluntariat a Espanya (PVE).


La missió d'aquesta plataforma PVE és visibilitzar, impulsar i promoure l'acció voluntària. Així com consolidar i enfortir la xarxa d'entitats que la componen com a mecanisme de participació i representació del voluntariat i els seus àmbits enfront del conjunt de la societat. Ser la referència en matèria de voluntariat per a tots els agents relacionats, directa o indirectament, amb el voluntariat. Ser la xarxa d'organitzacions de voluntariat més reconeguda i referent d'Espanya.

D'igual forma, aquesta identitat fomenta la participació com a eix del treball en Xarxa i la responsabilitat amb el paper adquirit dins del moviment voluntari. Pretén garantir la coherència respecte al treball de voluntariat així com la transparència com a valor transversal. Emfatitza l'eficàcia i eficiència com a senyals d'identitat i afavoreix l'accessibilitat de totes les persones al voluntariat. Igualment, promou la voluntat de compartir coneixement i la innovació com a font d'excel·lència.

Aquest article ens planteja..."És possible en els nostres àmbits d'acció i de formació actuar, viure, sense preguntar-se per la realitat en la qual vivim i actuem, sense conéixer-la –fins on siga possible-, sense tractar de comprendre-la? No es pot transformar el que no es coneix".


Sembla que no ens queda una altra alternativa que assumir la complexitat de la realitat i unes bones dosis d'incertesa i modèstia, i continuar intentant conéixer cada dia més i millor
el món en què vivim, per a poder transformar-lo.
En el present quadern trobarem criteris d'actuació i eines concretes per a efectuar
de manera clara i pedagògica la pertinent anàlisi de la realitat local i global que afecta a cadascuna de les nostres organitzacions de voluntariat.


Des de les diferents entitats i plataformes territorials del voluntariat venim reflexionant en fòrums, Escoles de Tardor i comissions de formació sobre la necessària posada al dia de les nostres entitats en tot el que té a veure amb la formació del voluntariat. A partir de la nostra experiència i del diàleg en acció anem descobrint la necessitat d'ajustar-nos a noves i imaginatives maneres de concebre i realitzar aquesta labor formativa.


La nostra inquietud es plasma en la urgència d'apostar pels processos educatius de llarg abast, que van més enllà de la formació entesa exclusivament com a dotació de continguts o de destreses per a "preparar" als voluntaris. Estem convençuts que els processos en forma d'itinerari educatiu responen de manera més integral a les necessitats tant del voluntariat actual com de la mateixa acció voluntària. En parlar d'itinerari no ens cenyim a un mètode de treball formatiu, sinó que es fa referència a una variada constel·lació de preocupacions i ocupacions quotidianes sobre:


✔ Qüestions referides als processos formatius dels voluntaris;
✔ Qüestions referides a l'acció voluntària;
✔ Qüestions referides a l'organització del voluntariat;
✔ Qüestions referides a la creació de xarxes amb uns altres


A totes aquestes inquietuds voldríem donar respostes en aquests quaderns, en la consciència que els estils educatius marquen i modelen les formes organitzatives, els models d'actuació i les formes de coordinació amb uns altres. Tot això requereix fortes dosis de paciència, flexibilitat i sentit del temps educatiu: un temps que és *contracultural, perquè necessàriament aposta pel foc lent, abans que pel microones dels cursos i tallers marcats per la pressa o l'eficàcia. D'ací el títol de la nostra col·lecció A Foc Lent, expressió d'un compromís educatiu mancomunat a llarg termini.


En aquesta col·lecció pretenem recollir tres tipus de reptes que se'ns plantegen en l'actualitat.


1.- Reptes educatius, puix que es tracta de processos educatius que van més enllà dels espais i dels temps formatius tradicionals i que precisen de cosmovisions i concrecions que han de contindre una clara mirada educativa.


2.- Reptes organitzatius, puix que una manera determinada d'enfocar els processos


educatius en el voluntariat constitueix una forma concreta d'entendre l'organització sociovoluntaria on tots i totes quedem afectats per les línies d'actuació d'aquests itineraris educatius, on no sols parlem de voluntaris sinó d'animadors de voluntariat, de xarxes d'animadors, de referents grupals, etc.


3.- Reptes transformadors, puix que el voluntariat no és un gestor dels social i sí un transformador de l'entorn i un agent dinamitzador que treballa per la consecució de condicions de vida digna per als més desfavorits.



Comentarios

Entradas populares